torsdag 7 juli 2011

Sevärdheter i Pennsylvania

Så mycket i det här landet känns som lite på låtsas. Bekant och surrealistiskt på samma gång. Kanske beror det på att så många miljöer i USA känns igen från filmer och tv-program vi har sett ända sedan vi var små men som jag aldrig levt i under en längre tid. Just här i Amishland kryllar det verkligen av skojiga skyltar till sevärdheter och affärer och museum som känns kulissartade. Det är så värt att stanna och gå in och titta och prata med människorna bakom om man vill ha ett minsta litet uns av perspektiv på sitt eget liv.

Igår besökte vi Roadside America som är en miniatyrstad utan sitt like. Det är mäktigt att se alla detaljer som människor, i detta fall mestadels en enda person, ägnat många timmar att omsorgsfullt färdigställa. Det skänker faktiskt lite tröst i en tid då så mycket känns flyktigt och ofta en smula ytligt.
Bild från Roadsides webbplats


Eftersom vi är i bilens förlovade land (jaja, undantaget Amish då) kunde vi lätt brumma vidare och hinna med ännu en sevärdhet och efter en självlysande isglass gav vi oss in i kalkstensgrottorna i Crystal Cave. Här trallar vi verkligen långsamhetens lov. Jag fick en droppe vatten rakt i skallen när jag vandrade omkring bland de fantastiska stalaktiterna och stalagmiterna (japp, jag vet skillnaden! Vet du?) och det sägs att den som får det också kommer att få tur med sig under det kommande året. Mmmm, jag spår försäljningssuccé för höst-/vinterkollektionerna!

Under en snabbskanning av svenska nyheter före sänggåendet stannar jag på artikeln om att KLM ska börja flyga med pommesolja i tanken. Snabbmat återanvänds till snabbmat. Jag gillar't.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar