lördag 29 juni 2013

Axolotl. Jaså, det visste du inte?

Idag var vi inne i en djuraffär där de hade supersööööta vovvar, marsvin och hamstrar som barnen ville att vi skulle plocka med oss hem. Vi ooo-ade och aaa-ade oss genom butiken tills vi kom till fisk- och reptilavdelningen. Där fastnade hela mitt sällskap på åtta personer framför den fyrbenta fisken. Jag kunde inte sluta kolla. Det var liksom som om det jag såg inte var sant och djuret gav mig kalla kårar.
Axolotl. Bild härifrån

Och mycket riktigt. Det var nästan inte sant. Denna fyrbenta fisk, som kallas axolotl, finns nästan inte längre i det fria. Den lever i knappa tusen exemplar i en liten stadsdel i Mexico. Fatta vad skört! I en ögonblinkning kan hela dess existens vara utplånad och med ens kände jag stor kärlek till det lilla djuret.

Tja! Bild härifrån


Det är en salamander som har fått evolutionshicka. Den kan liksom inte bestämma sig om den ska vara fisk eller inte - den har gälar och lungor - och creepy, creepy: om du hugger av den benet så växer det ut ett nytt ben. Vad vore värden utan axolotl? Det vet vi ännu inte och jag hoppas vi aldrig behöver ta reda på det.

Idag ska vi gå och bada, spana på handväskor och ikväll är det fest. BBQ på amerikanskt vis? You bet! Kommer det finnas ett hörn på grillen med veganburgare och bleka vegankorvar? Det kan du hoppa upp och sätta dig på att det kommer att finnas!

Värme,
Nina




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar